Kazimierz Dejmek
Urodzony 17 maja 1924 r. w Kowlu. Studiował w Studiu Dramatycznym
Iwo Galla w Krakowie i w PWST w Łodzi. Jako aktor debiutował w 1944 r. w Teatrze Ziemi Rzeszowskiej rolą Jaśka w Weselu . W latach 1945-46 był aktorem w Rzeszowie i Jeleniej Górze, w 1946-49 - w Teatrze Wojska Polskiego w Łodzi.
Współzałożyciel i wieloletni dyrektor Teatru Nowego w Łodzi (1949-61 i 1975-80). W 1962 r. zostaje dyrektorem i kierownikiem artystycznym Teatru Narodowego w Warszawie. Zakaz wystawiania głośnej inscenizacji Mickiewiczowskich Dziadów i protesty studenckie w marcu 1968 spowodowały, że
Dejmek zmuszony został do opuszczenia Teatru Narodowego. Otrzymał wówczas liczne zaproszenia od dyrekcji wielu teatrów europejskich. W Wiedniu wystawił
Grę w zabijanego E. Ionesco i
Der Fröhliche Martyrer J. Bidermanna, w Essen
Króla Ubu A. Jarry'ego i
Czarodziejski flet W.A. Mozarta, a w słynnym Piccolo Teatro w Mediolanie -
La Passione według włoskich tekstów z XII-XIV wieku. Reżyserował ponadto w Belgradzie, Düsseldorfie, Nowym Sadzie, Oslo i Zurychu. Pracował również w kraju. W latach 1972-74 był etatowym reżyserem w Teatrze Dramatycznym w Warszawie; w okresie 1975-80 - ponownie dyrektorem i reżyserem Teatru Nowego w Łodzi. W latach 1981-94 - dyrektorem Teatru Polskiego w Warszawie.
Kazimierz Dejmek pełnił również funkcje rektora PWST w Łodzi (1952-55).
We wrześniu 1993 wszedł do Sejmu z listy PSL, a w październiku tego roku został ministrem kultury i sztuki (1993-96). O niektórych przedstawieniach Kazimierza Dejmka mówi się, że wyprzedziły bieg historii. Chodzi tu zwłaszcza o spektakle z lat pięćdziesiątych, zrealizowane w Teatrze Nowym w Łodzi (
Łaźnię W. Majakowskiego,
Święto Winkelrida J. Andrzejewskiego i
J. Zagórskiego,
Ciemności kryją ziemię J. Andrzejewskiego), oraz słynne
Dziady wystawione w Teatrze Narodowym. Znaczące miejsce w dorobku artysty zajmują inscenizacje literatury staropolskiej. Dejmek ponownie odkrył ją dla sceny i powracał do tej literatury wielokrotnie. Powstały wybitne spektakle, w różnych teatrach, także za granicą, m.in. w Essen, gdzie wystawił
Historyję o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka. Z tej grupy przedstawień wymienić należy:
Żywot Józefa Mikołaja Reja oraz
Dialogus de passione i
Uciechy staropolskie złożone z anonimowych tekstów, w dramaturgicznym opracowaniu reżysera. Sięgał często po teksty literackie - od starożytnych Greków, przez klasykę polską i obcą, aż do współczesnego dramatu autorów rodzimych i zagranicznych. Tak powstały m.in.:
Agamemnon Ajschylosa,
Żaby Arystofanesa,
Elektra Eurypidesa,
Obrona Sokratesa Platona,
Juliusz Cezar i
Miarka za miarkę W. Shakespeare'a,
Zemsta A. Fredry,
Kordian J. Słowackiego,
Noc listopadowa,
Akropolis i
Wyzwolenie S. Wyspiańskiego,
Słowo o Jakubie Szeli B. Jasieńskiego,
Wielki Fryderyk A. Nowaczyńskiego,
Obecność - wieczór teatralno-literacki -
A. Słonimskiego,
Siódmy anioł Z. Herberta. Wystawiał dramaty
A. Czechowa (
Czajka,
Trzy siostry,
Wujaszek Wania),
M. Gogola (
Rewizor) oraz
Patnę według
J. Conrada. Był niezrównanym inscenizatorem prapremierowej
Operetki W. Gombrowicza, wielu dramatów
S. Mrożka (m.in.
Tango,
Vatzlav,
Garbus,
Kontrakt,
Portret) i
F. Dürrenmatta (
Zwłoka,
Wizyta starszej pani,
Romulus Wielki). Zrealizował również:
Elektrę J. Giradoux,
Drzewo W. Myśliwskiego,
Cień W. Młynarskiego, według
Eugeniusza Szwarca, oraz
Zdążyć przed Panem Bogiem H. Krall.
Wśród realizacji operowych, oprócz wspomnianego już Czarodziejskiego fletu, wymienić należy:
Halkę S. Moniuszki,
Henryka VI na łowach K. Kurpińskiego,
Krakowiaków i górali W. Bogusławskiego i
Diabły z Loudun K.Pendereckiego.
Długa i imponująca jest lista odznaczeń, nagród i wyróżnień - krajowych i zagranicznych - tego artysty. Otrzymał Krzyż Oficerski (1955), Komandorski (1959) oraz Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski (1989), a także Order Sztandaru Pracy II Klasy. Jest m.in. trzykrotnym laureatem nagrody państwowej, w latach 1951, 1955 i 1984. W roku 1962 przyznano mu nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Sztuki za adaptację i reżyserię
Historyi..., a w 1981 - za całokształt osiągnięć w dziedzinie reżyserii. Wielokrotnie wyróżniany za reżyserię na festiwalach teatralnych w Kaliszu, Opolu i Wrocławiu. Otrzymał również nagrody: francuskiej krytyki teatralnej (Paryż 1964), Fundacji Jurzykowskich (Nowy Jork 1975) i nagrodę im.
Gottfrieda von Herdera (Wiedeń 1979 r.) - za "całokształt działalności w dziedzinie sztuki" - którą Wydział Filozofii Uniwersytetu w Wiedniu honoruje corocznie najwybitniejszych twórców. Szczególne są zasługi Kazimierza Dejmka dla Teatru Nowego w Łodzi. Do dziś najwybitniejsze dokonania tej sceny kojarzone są przede wszystkim z jego nazwiskiem. W uznaniu tych zasług władze Łodzi nadały mu tytuł Honorowego Obywatela Miasta (15 maja 2000 r.). Natomiast 1 października 2002 Uniwersytet Łódzki przyznał
Kazimierzowi Dejmkowi tytuł doktora honoris causa. Od 1 września po raz trzeci objął dyrekcję Teatru Nowego w Łodzi. Wcześniej, 15 września 2001, po przeszło 20-letniej przerwie, zrealizował na tej scenie
Sen pluskwy T. Słobodzianka.
Premierą inaugurującą jego kolejną dyrekcję w Teatrze Nowym miał być Hamlet
W. Shakespeare'a. Próby rozpoczęły się 15 października. Ostatnie spotkanie artysty z aktorami miało miejsce 21 grudnia 2002 r.
Przedruk za zgodą Teatru Nowego w Łodzi.